מערכת המידע השיווקית מורכבת מבני אדם, מציוד ומתהליכי איסוף, מיון, ניתוח, הערכה והפצה של מידע נחוץ, עדכני ובמועד למקבלי ההחלטות השיווקיות.
מערכת מידע זו מסייעת למנהלים לחוש את הסביבה השיווקית של הפירמה ולהתאים את הפירמה לתנאים המשתנים של הסביבה הדינאמית.
יכולת ההישרדות שלנו תלויה במערכות שעוזרות לנו לקבל החלטות בהתאם לחברה המשתנה.
האם אפשר לנבא הצלחה? כן.
• גאדגטים : סיגריה ללא עשן
• מתנה : מכונית שהופכת לסירה
• מזון : דגני בוקר "במבה" של אוסם
• מזון : מעדני פרה של "שטראוס עלית".
• טכנולוגיה : מערכת הפעלה- Windows VISTA.
מהי טכנולוגיה עסקית?
טכנולוגית התומכת באופן ישיר בתהליכים העסקיים של החברה כגון : CRM, ERP, BI
• ERP - ניהול ותכנון משאבי הארגון, נותנת תמונה מה קורה בארגון.
• CRM - ניהול כלל היחסים עם לקוחות.
• BI - תובנה עסקית.
לדוגמא שליחת קורות חיים, מערכת ה- ERP ממיינת ע"פ קריטריונים
מי שעונה על הקריטריונים - מתחילים ראיונות.
קריטריונים אפשריים - זכר/נקבה, סוג תואר, רמת השכלה, וכו'
אם בעתיד ננסה שוב להגיש מועמדות המערכת מייד תזהה אותנו לפי ת.ז.
במידה והתקבלנו בהתחלה - נקבע לנו מס' סידורי ותמונה.
אומרים לנו שלא צריך להחתים כרטיס, אך אנו לא יודעים שהתקינו לנו צ'יפ במכשיר אלקטרוני שקיבלנו שבעזרתו ניתן לאתר מיקום.
העובד בנתיים מגיע מוקדם, שותים קפה, אוכלים קוראסון, נכנסים לפייסבוק... כאשר תגיע שיחת הערכה ישר נציין זאת בפני הבוס, אך הוא יוכיח לנו כי באנו מוקדם לא בשביל לעבוד. בעצם הכל מתועד, לא ניתן להסתיר. זה לא ריגול - זה מעקב חוקי.
העובד טוען שמגיעה לו תוספת שכר - ניתן לבדוק אם כל מה שהוא אמר נכון ואכן מגיע לו.
מקורות למידע שיווקי –
מערכת דיווחים פנימית – איסוף מידע ממקורות פנימיים בארגון. לדוגמא – נתונים שוטפים על מכירות, עלויות, סוגי מלאי, מצב כספי ועוד. מידע זה אמין, לא עולה כסף וזמין.
מודיעין שיווקי - היא מערך תהליכים ומקורות שמנהלים משתמשים בהם להשגת מידע יומיומי על התפתחויות מתאימות בסביבה השיווקית. לדוגמא – מלקוחות, עובדים, ספקים,מתחרים.
• המטרה: לספק מידע לצורך קבלת החלטות.
• מימד הזמן – עדכני ושוטף לאורך זמן.
מחקר שיווקי - הוא התכנון, איסוף, ניתוח ודיווח שיטתי של נתונים וממצאים מתאימים למצב שיווקי ייחודי שלפניו ניצבת החברה.
• המטרה – לאתר ולבחון בעיות ייחודיות
• מימד הזמן – חד-פעמי, וממוקד בנקודת זמן נתונה
תהליך המחקר שיווקי:
הגדרת הבעיה - לדוגמא – האם הרחבת מגוון השירותים/מוצרים יגדיל את הביקוש וישפר את הרווחיות לחברת "אסם"?
הגדרת יעדי המחקר - לדוגמא כמה לקוחות ישדרגו את המכשיר? כמה לקוחות בפוטנציאל ירכשו את השירות ברמות מחיר שונות?
פיתוח תכנית המחקר- עלות כספית, מקורות מידע, אוכלוסיית מחקר, תכנית הדגימה, שיטות לאיסוף מידע, ניתוח ממצאים, גיבוש מסקנות
איסוף המידע – מקורות מידע ראשוניים: אלו הם נתונים מקוריים שנאספו לצורך ספציפי באמצעות: תצפיות, קבוצות מיקוד, ניסויים וסקרים.
מקורות מידע משניים: אלו הם נתונים זמינים שנאספו בעבר למטרות כלשהן, ועשויים להיות רלוונטיים. נתונים אלו מבוססים ממקורות פנימיים של הארגון וממקורות חיצוניים כגון, ספרות מקצועית, פרסומים, מחקרים, דו"חות ממשלתיים וכדומה. לדוג' דוחות כספיים, נתוני מכירות, פיתוח המידע והצגת הממצאים.
הסקר הינו סגנון מחקר המתבסס על השאלון כאמצעי עיקרי לאיסוף נתונים על תופעה מסויימת כפי שהיא מתרחשת בסביבתה הטבעית. לדוג'- ראיון אישי/טלפוני, שאלון הדואר/דוא"ל.
תכנון המדגם:
• הגדרת אוכלוסיית המדגם – מי ייכלל בסקר?
• קביעת גודל המדגם – כמה בני אדם יש לכלול בסקר?
• קביעת שיטת הדגימה – כיצד יש לבחור את המשיבים?
סוגי מדגמים:
מדגם מייצג הינו מדגם שתוצאות העיבודים הסטטיסטיים על הנתונים שנאספו באמצעותו זהות או דומות מאוד לתוצאות שהיו מתקבלות, אילו נערך המחקר על האוכלוסייה כולה.
• מדגם אקראי/הסתברותי- לכל הפרטים באוכלוסייה, ישנה הסתברות ידועה להיכלל במדגם – מדגם אקראי פשוט, מדגם אקראי שיטתי, מדגם שכבות, מדגם אשכולות.
• מדגם לא אקראי/ לא הסתברותי - אין כל צורך לפרט את ההסתברות שיש לכל יחידה להיכלל במדגם ואין כל ערובה שלכל יחידה יש סיכוי כלשהו להיכלל – מדגם נוחות, מדגם שיפוט, מדגם מכסה.
דוגמאות לתחומי המחקר השיווקי – מדידת פוטנציאל השוק, אמידת הביקוש, התנהגות צרכנים, ניסוי מוצרים חדשים, קידום מכירות, אפקטיביות פרסומית ועוד.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il